حمایت از حیوانات «محفلی برای تمامی انسانهای حقیقت طلب»

خداُخداُخدایاُاگر به کام من جهان نگردانی جهان بسوزانم ُجهان بگریانم منم که دردل زنامرادیها افسانه ها دارم

حمایت از حیوانات «محفلی برای تمامی انسانهای حقیقت طلب»

خداُخداُخدایاُاگر به کام من جهان نگردانی جهان بسوزانم ُجهان بگریانم منم که دردل زنامرادیها افسانه ها دارم

فوکهای خزر یکی پس از دیگری می میرند

فوک خزری به عنوان نماد اصلی دریای خزر که در این دریاچه بزرگ زندگی می کند، نسبت به یک قرن پیش با ۹۰درصد کاهش به حدود ۱۱۰هزار عدد رسیده است.
فوک های خزری که به نام علمی فوکا کاسپیکا Phuca Caspica شناخته می شوند از جمله نادر ترین جانوران شناخته شده روی زمین و کوچک ترین گونه فوک های واقعی یعنی بدون گوش هستند. اما در تقسیم بندی اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت در فهرست قرمز که مربوط به جانوران آسیب پذیر است، قرار دارند. فوک های خزر در دوره زندگی ۵۰ ساله خود به سواحل ایران بیش از سواحل چهار کشور حاشیه یی دیگر نزدیک می شوند زیرا زمستان ها را به عنوان فصل زادآوری بر روی قطعات یخی سواحل شمالی می گذرانند اما در تابستان و پاییز و بهار عمدتاً سواحل ایران را ترجیح می دهند. این جانوران ۱۱ماه آبستن می شوند و در ماه دوازدهم برای زایمان به مناطق یخی در شمال دریای خزر مهاجرت می کنند .
اما مرگ و میر سریع این جانوران زیبا همچنان ادامه دارد و شاید تا چند صباح دیگر فوک خزر هم مانند پلنگ مازندران یا شیر ایران منقرض شود. کارشناسان علت مرگ و میر فوک ها را همچنان به یقین نمی دانند. در تحقیقات اولیه در ایرلند شمالی اندام های داخلی و تولید مثلی فوک ها پوشیده از زخم های ناشی از ضایعات ویروسی تشخیص داده شد. اما گزارش های بعدی به علت های دیگری برای مرگ و میر فوک های خزری اشاره داشتند که مهم ترین آنها وجود انواعی از سموم کشاورزی نظیر د.د.ت و سموم حاصل از پساب کارخانجات صنعتی در بافت های چربی فوک ها بود. به طوری که در همایش محیط زیست دریایی در اوتسوچی ژاپن علت مرگ و میر فوک های خزری به اثر تضعیف کننده آلودگی های صنعتی و در نتیجه ناتوانی دستگاه ایمنی بدن فوک ها در مقابل ویروس ها اشاره شد. این گزارش ها حاکی از غلظت فراوان مواد حاصل از تجزیه کلر در بافت های چربی و کبد فوک ها است. کلر در صنایع نساجی به عنوان رنگ بر به کار برده می شود و مهم ترین کارخانجات نساجی در اطراف خزر در حاشیه جنوبی این دریاچه قرار دارند.
یکی از عوامل مهم و تایید شده کاهش جمعیت فوک ها یک نوع ویروس متعلق به سگ سانان است که در حوزه شمال شرقی خزر در سواحل یخ زده با حمله گرگ ها و روباه ها به این حیوان انتقال یافته است. این ویروس به طور دوره یی عمل می کند و در سال های ۷۹ و۸۰ بسیار فعال بود و مرگ و میر وسیع فوک ها را سبب شد.نمونه دیگر از مواد موجود در بافت بدن فوک ها، وجود انواعی از آفت کش های موسوم به پی سی بی است که در جریان شسته شدن خاک های کشاورزی یا در نتیجه بالا آمدن سطح آب خزر در نواحی ساحلی به درون دریاچه راه یافته اند. بنابراین وقوع مرگ و میر ناشی از همه گیری ویروسی سال ۲۰۰۰ میلادی در میان فوک های خزر نه تنها به علت آلودگی های صنعتی قابل توجیه است، بلکه با افزایش آلودگی های نفتی و کاهش جمعیت ماهی کیلکا که بیش از ۷۰ درصد از غذای فوک خزری وابسته به این ماهی است، فوک خزری را با کمبود مواد غذایی و در نتیجه ضعف فیزیکی و ورود نوعی ویروس به سیستم عصبی این حیوان و در نهایت مرگ و میر دسته جمعی فوک های خزری مواجه ساخته است. در اوایل قرن گذشته، وجود بیش از یک میلیون فوک در دریای خزر گزارش شده که سالیانه ۱۶۰هزار قلاده از این فوک ها توسط روس ها شکار می شدند، در حالی که هم اکنون براساس آمارهای موجود جمعیت این جانور به حدود یکصد هزار قلاده رسیده است. فوک ها ارزش بسیاری دارند و گوشت و پوست آنها از ارزش صنعتی و تجاری برخوردار است. بعدها به سبب برداشت بی رویه از جنس بالغ این جانور و به هم خوردن ساختار جمعیتی این گونه، توجه روس ها به شکار کوتوله های دو هفته یی برای دوخت پالتوهای زنانه معطوف شد. به گفته کارشناسان فعالیت های بیش از اندازه صید و صیادی چه نوع قانونی و غیرقانونی و استفاده از سموم خانواده د.د.ت از دیگر عوامل کاهش جمعیت این جانور دریای خزر است. صیادان با صید طعمه های این جانور رقیبانی برای فوک ها محسوب می شوند و ماهیگیران با صید انواع ماهیان موجب کم شدن مواد غذایی فوک ها در دریای خزر شده اند.لانه سازی و زایمان فوک ها بر روی یخ انجام می گیرد که به علت گرم شدن زمین و نبود یخبندان در قسمت های شمالی دریای خزر در زمستان گذشته، زایمان فوک های ماده منجر به تلفات نوزادان این فوک ها شد. در فروردین ماه ۱۰۹بچه فوک به سبب نبود یخ تلف شدند. طبق آمار انجمن بین المللی حفاظت از فوک ها تا پیش از فروپاشی شوروی سابق سالانه ۲۰ تا ۲۵ هزار بچه فوک برای استفاده از پوست و چربی آنها شکار می شدند، اما در حال حاضر هیچ کنترل ضابطه مندی برای حفاظت از فوک های خزری توسط کشورهای ساحلی خزر اعمال نمی شود ضمن آن که آلودگی های صنعتی هر روز بر میزان تلفات این جانداران نادر اضافه می کند. شاید همچنان که تعداد صنایع چوب و نساجی در حاشیه خزر افزایش می یابند و بالا آمدن سطح آب دریاچه باعث وارد شدن آفات به آب می شود دیگر زمان طولانی تا آخرین وداع با فوک های خزری نمانده باشد.

سیما آبگینه
نظرات 11 + ارسال نظر
حمیدرضا ریحانیان پنج‌شنبه 19 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 05:08 ب.ظ http://www.nabzesabz.blogfa.com

با تشکر از شما دوست عزیز امید آن را دارم در راهی که در پیش گرفته اید موفق و پایدار باشید.

hadi پنج‌شنبه 19 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 09:17 ب.ظ http://huntbabol.blogfa.com

سلام دوست عزیز ...نمی دونم چرا برام متاسفی . من عین خودت عاشق طبیعت ومخالف شکار بی رویه هستم

علیرضا خسروانی پنج‌شنبه 19 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 09:33 ب.ظ http://http://www.canaryalireza.ir

سلام خسته نباشید
http://www.canaryalireza.ir

وجدانی جمعه 20 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 03:50 ب.ظ http://hr-vojdani.blogfa.com/

سلام. متاسفانه وضعیت دریای خزر خیلی وخیم ونگران کننده است وسرعت وسبقت برچپاول منابع آن بین کشورهابه گونه ای است که چشم اندازبسیارتیره ای رادرصورت تداوم ترسیم می کند. برهمه طرفداران محیط زیست است که دراین رابطه کارکنند. ازشماهم ممنون

سعیدسعیدی شنبه 21 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 12:28 ب.ظ http://mountorsa.blogfa

هشدار کمیته نجات
امکان امضای قرارداد دوم ترکمان چای در مورد دریای کاسپین

کاوه شنبه 21 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 04:39 ب.ظ http://giyahshenasimodern.blogfa,com

واقعآ تاسف انگیزه...........

آرش شنبه 21 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 11:40 ب.ظ http://www.sefahan.blogfa.com

در مسائلی که خودمون مستقیم درگیرش هستیم چیکار میکنیم که در مسائلی که چندتا کشور دیگه هم دخیل هستند.
دریای مازندران و خلیج فارس...

وجدانی سه‌شنبه 24 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 01:51 ب.ظ http://hr-vojdani.blogfa.com/

سلام- درخصوص محیط زیست مطلبی باعنوان : وقتی که ژاپنی ها اتومبیل آمریکایی می سازند نوشته ام اگرسربزنی ونظربدی خوشحال میشم.

اندیشه ورز برنا پنج‌شنبه 22 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 01:13 ب.ظ http://andishevarz.blogfa.com

خیلی عالی بود.
ما از عسلویه هستیم
راجع به مقاله خانم آبگینه در روزنامه اعتماد چهارشنبه 21/9/86
برخی اشکالات وجود داشت
می خواستیم میل کنیم

شرکت نرم افزاری Big Robo یکشنبه 9 دی‌ماه سال 1386 ساعت 02:55 ب.ظ http://blog.bigrobo.com/

دوست عزیز سلام

به علت علاقه اکثر وبلاگ نویسان تخصصی ، به راه اندازی وبلاگی با نام اختصاصی خود و بدون اجبار در داشتن نام دامنه هایی مانند blogfa , persianblog و غیره ، همچنین داشتن ایمیل با پسوند سایت اختصاصی خود، شرکت Big Robo سرویس جدید" سایت در قالب وبلاگ " را ارائه نموده است.
برای دریافت اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه نمائید:
http://blog.bigrobo.com
و یا با شماره تلفن 77510844 (021 ) تماس بگیرید.

saman یکشنبه 27 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 03:33 ب.ظ

با عرض سلام تشکروخسته نباشید برایتان آرزوی موفقیت و پیروزی می کنم.منتظرادامه مقالات شما هستم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد