حمایت از حیوانات «محفلی برای تمامی انسانهای حقیقت طلب»

خداُخداُخدایاُاگر به کام من جهان نگردانی جهان بسوزانم ُجهان بگریانم منم که دردل زنامرادیها افسانه ها دارم

حمایت از حیوانات «محفلی برای تمامی انسانهای حقیقت طلب»

خداُخداُخدایاُاگر به کام من جهان نگردانی جهان بسوزانم ُجهان بگریانم منم که دردل زنامرادیها افسانه ها دارم

محیط زیست

 

یک گفتگوی خواندنی و متفاوت با دو خبرنگار پرتلاش حوزه محیط زیست کشور

مریم خورسند - مژگان جمشیدی

 

خبرهای حوزه محیط زیست معمولا خبرهای ناخوشایندی هستند. قطعاً کسانی مثل مریم خورسند که به‌طور تخصصی در این حوزه به کار روزنامه‌نگاری مشغولند از ماجراهای تلخ محیط زیستی ایران بیشتر خبر دارند.
به عنوان یک خبرنگار حوزه‌ی محیط زیست، به ما بگو آیا هیچ وقت، خبر خوشایندی از محیط زیست ایران به گوش می‌رسد؟
به ندرت. آنقدر کم که برای مثال، در 10 سال گذشته، می‌شود پنج خبر را اعلام کرد.
مثلا یکی از این خبرهای خوب را که در سال‌های اخیر اتفاق افتاده برای ما بگویید.
مثلا یکی از موارد خبر بازپس گیری دریاچه ملی نای‌بند از پارس جنوبی بوده است که آن اتفاق نیز به خاطر جنجال‌های تشکل‌های زیست محیطی و روزنامه‌ها اتفاق افتاد.
چرا خبرهای حوزه‌ی محیط زیست اینقدر تلخ و بد است؟
ببینید، نکته‌ای هست و آن اینکه حوزه محیط زیست از برنامه چهارم وارد مباحث سیاست گذاری کشور شده‌است و تا پیش از آن یک موضوع لوکس و تفننی محسوب می‌شد. مثلا به این نکته که محیط زیست می‌تواند یکی ارکان و نظام‌های تصمیم گیری برای برنامه توسعه باشد، توجهی نمی‌شد.
سال گذشته، سازمان مدیریت و برنامه ریزی یک سند طراحی کرد که (اگر اشتباه نکنم) به آن سند پایه‌ای گفته می‌شد زیرا در آن محیط زیست را در تمام ساختارهای سیاست‌گذاری و برنامه ریزی مورد بررسی قرار داده‌است. این سند را به 5 وزیر هم ابلاغ کردند که آن در دستور کار خود قرار دهند. نکته جالب اینجاست که 6 ماه از صدور این سند گذشته بود و وقتی با معاون وزرا دراین مورد صحبت می‌کردیم، اصلا از وجود چنین سندی اطلاع نداشتند. مشخص بود که این سند با یک هزینه‌ هنگفت تهیه شده‌، ابلاغ شده‌ و نهایتا در آرشیو دفتر وزیر بایگانی شده‌است. چون اجرای این سند منوط به آن می‌شد که تمام سدسازی‌ها، جاده سازی‌ها، احداث پروژه‌های پتروشیمی و کارخانه‌های فولاد مورد بازنگری مجدد قرار گیرد.
پس اینطور که به نظر می‌آید، محیط زیست، مساله دولتمردان ما نیست.
مساله‌ی آن‌ها هست، اما ترجیح می‌دهند که به آن توجه نکنند. چون اگر قرار باشد به آن توجه کنند، باید بسیار از ساختارها را عوض کنند. چون اگر قرار باشد توجه کنند، اجازه نخواهند داشت که در استان گلستان،‌ در کنار سه تالاب بین المللی، یک مجتمع پتروشیمی احداث کنند. اگر قرار باشد توجه کنند، باید هزینه گزاف‌تری را بپردازند تا این مجتمع پتروشیمی را در جای دیگری احداث کنند و از لحاظ اقتصادی به نفعشان نیست که توجه کنند.
برای مردم چطور؟ آیا برای مردم، محیط زیست، مساله‌ای محسوب می‌شود؟
در سه-چهار سال اخیر،‌ بله. تا شش سال پیش اگر به کسی می‌گفتید که درخت را نشکن. می‌گفت: «به توچه؟ درخت مال شهرداری است، شهرداری پول مفت می‌خورد. اگر یک درخت را بشکنم،‌ یک درخت دیگر خواهد کاشت.» ولی این نگرش در سه-چهار سال اخیر خیلی عوض شده‌است. پیدایش صفحه محیط زیست در روزنامه‌ها و حتی ورود (هرچند با تاخیر) تلویزیون در این حوزه،‌ باعث شده‌است که در میان قشر روشنفکر و تحصیلکرده جامعه تا سایر طبقات (بخصوص دانشجوها) این نگرش بسیار متحول شود.
امروز، روز توجه جهانی وبلاگ نویسان به محیط زیست است. بین دوستان روزنامه نگاری که با آن‌ها در تماس هستی، یا روزنامه نگاران آن‌لاین، این مساله چقدر مهم است؟
خیلی کم. بین روزنامه نگاران فقط مژگان جمشیدی را می‌توانم نام ببرم که وبلاگ دارد و وبلاگش می‌تواند به روز باشد. بین سایر دوستان محیط زیستی،‌ اگر وبلاگ هم داشته باشند، وبلاگشان مشخصا در مورد محیط زیست نیست. حتی بسیاری از وب‌سایت‌های محیط زیستی حدود پنج ماه است که بروز نشده‌اند به دلیل اینکه در یکی دو سال اخیر، هیچ نکته خوشایندی برای نوشتن نداشته‌اند، و اگر هم می‌نوشتند، وجهه سیاسی پیدا می‌کرد.
آیا قصد نداری که یک وبلاگ محیط زیستی درست کنی و توجه کسانی را که قبلا در روزنامه نوشته‌هایت را می‌خواندند،‌ بصورت آنلاین، به موضوع محیط زیست جلب کنی؟
من از زمانی که روزنامه تعطیل شده‌است، دیگر جایی برای حرف زدن ندارم. امیدوارم وبلاگم تا دو هفته دیگر درست شود و بتوانم این کار را انجام بدهم.

مژگان جمشیدی وبلاگ‌نویس و روزنامه‌نگار

مساله محیط زیست لوکس نیست


در روز توجه وبلا‌گ‌ها به محیط زیست به سراغ مژگان جمشیدی خبرنگار حوزه محیط زیست رفتیم که در وبلاگ دیده‌بان محیط زیست از همین مسائل می‌نویسد. جمشیدی از تاثیر نوشتن در دنیای مجازی،‌ بر جلب توجه مردم نسبت به محیط زیست می‌گوید.
آیا مساله محیط زیست و توجه به آن، در فضای مجازی (فضای وبلاگستان فارسی)، مساله حساسی محسوب می‌شود؟
دقیقا همینطور است. برخلاف آن چیزی که در سطح جامعه ایران وجود دارد و کسی به مساله محیط زیست آنقدرها واکنش نشان نمی‌دهد، (چه بین مردم و چه بین مسئولین)، در فضای مجازی، علاقه وبلاگ نویسان به مسائل محیط زیستی، در یک‌سال اخیر، بسیار جلب شده‌است. حداقل خودم‌، بعد از این 10 ماهی که وبلاگم را راه‌اندازی کرده‌ام، بسیاری افراد دیگر را دیده‌ام که می‌توانم به جرات بگویم که با خواندن وبلاگ من و برای تشکیل یک گروه بزرگتر در دنیای مجازی، به ما ملحق شده‌اند و خودشان در زمره وبلاگ نویسان خیلی خوب محیط زیستی شده‌اند. فکر می‌کنم که محیط زیست توانسته‌است، جای خود را در فضای مجازی باز کند.
پر بیننده ترین پستی که تاکنون درباره محیط زیست و مسائل مربوط به آن نوشتی، کدام پست بوده‌است؟
فکر می‌کنم پستی که درباره‌ی مرگ و میر فلامینگوها در دریاچه بختگان نوشتم و طی این اتفاق، دو ماه پیش دراثر احداث سد سیوند، حدود 2000 تا 2500 جوجه فلامینگو در دریاچه بختگان در استان فارس، از بین رفتند و تلف شدند. این پست تا کنون پر بیننده ترین پست محیط‌زیستی وبلاگم بوده‌است و چیزی در حدود 2000 نفر بازدیدکننده داشته‌است.
بعضی‌ها می‌گویند که بحث‌ها و مسائل محیط زیستی،‌ بحث‌های شیک و لوکسی است.
اصلا اینطور نیست. حداقل من در اطرافیان خودم اینطور نمی‌بینم. برخلاف آن چه که در سطح جامعه ما جا افتاده‌ و اغلب مسولان سعی می‌کنند اینگونه وانمود کنند که طرفداران محیط زیست و حقوق حیوانات، افراد مرفه جامعه هستند، عملا اینطور نیست. چون اگر ما طرفداران محیط زیست واقعا جزء انسان‌های مرفه و رفاه زده بودیم و مساله محیط زیست نیز یک مساله لوکس محسوب می‌شد، باید کارهای خیلی بیشتری (حداقل از نظر مادی) برای آن انجام می‌دادیم. به همین دلیل، این موضوع صحت ندارد و تصور می‌کنم که محیط زیست به دغدغه‌ای برای همه مردم بدل شده‌است و همه مردم آن را لمس می‌کنند.
مثلا بحث آلودگی هوای تهران و ترافیک در شهرهای بزرگ، مسائلی هستند که مردم با آن‌ها سروکار دارند. یا مثلا دریاچه‌ای مثل دریاچه‌ارومیه،‌ نابود می‌شود و بدلیل طوفان شن دراطراف دریاچه، هزاران هکتار از مزارع از بین می‌رود. این‌ها چیزهایی است که مردم با آن سروکار دارند. به همین دلیل نمی‌توان گفت که مساله محیط زیست یک مساله لوکس است. حداقل هم اکنون نمی‌توان این برچسب را به طرفداران محیط زیست زد که آن‌ها به‌دنبال مسائلی هستند که اهمیتی در جامعه ندارد.
من همین الان دارم وبلاگ شما را می‌بینم. در چند پستی که درصفحه اول وجود دارد،‌ یکی حاوی تصاویر تکان دهنده‌ای است از آتش سوزی جنگل‌های غرب و سوختن حیات وحش، در یک پست دیگر نوشته‌ای، در ضیافت وزیر نیرو همه نمک گیر شده‌اند و عکس‌های فلامینگوها را گذاشته‌ای. و یک پست دیگر در اعتراض به قتل عام پرندگان در بختگان، به نظر می‌رسد که اخبار محیط زیست،‌ بسیار تلخ و آزار دهنده هستند.
متاسفانه در ایران همینطور است. من عموما از دید خبری خودم به قضایا نگاه می‌کنم، اما چیزی که حقیقت دارد این است که ما به ندرت با اخبار خوب و مثبت سروکار داریم. شما اگر در کل وبلاگ من نیز جستجو کنید، فکر می‌کنم که تقریبا هر دو ماه یکبار، (شاید) یک خبر خوب از محیط زیست گذاشته باشم که مثلا دو قلاده یوزپلنگ در فلان جا دیده شده و فرستنده‌های رد یاب ماهواره‌ای روی آن‌ها نصب شده‌است. اما عموما اتفاقاتی که در کشور ما رخ می‌دهد، اتفاقات تلخی هستند و هر کدام برای خود، یک تراژدی محسوب می‌شوند. این‌طور فکر نکنید که من فقط تلخی‌ها را می‌بینم و می‌گویم. حقیقت این است که آنقدر رخ‌دادهای تلخ محیط زیستی در کشور زیاد شده‌است که حتی کسانی که در فضای مجازی، محیط زیستی نبوده‌اند نیز به صدا در آمده‌اند و یک یا دوپست از وبلاگشان را به این موضوع اختصاص داده‌اند.
امروز، روز حرکت جهانی وبلاگ نویسان در جهت محیط زیست است. آیا امروز که به خانه رفتید، هیچ پست جدیدی در وبلاگ خود خواهید گذاشت؟
حتما تاریخ آخرین پست مرا دیده‌اید. خیلی وقت است که چیزی ننوشته‌ام و فکر نمی‌کنم که تا اطلاع ثانوی چیزی بنویسم و روی وبلاگ بگذارم. چون فکر می‌کنم که خودم (نمی‌خواهم بگویم نا امیدی) به یک بن بستی رسیده‌ام که فکر می‌کنم شاید واقعا فایده‌ای ندارد. خیلی از دوستانم معتقدند که حرکت‌هایی که در فضای مجازی کرده‌ایم خوب بوده‌است. ولی برای من که روزنامه نگار هستم و مدتی است که بدون کار به سر می‌برم و روزنامه‌ام در توقیف است، ننوشتن خیلی آزار دهنده است. به همین دلیل، نوشتن در فضای مجازی (به تنهایی) مرا راضی نمی‌کند و اینکه هیچ تریبونی در اینجا ندارم که بخواهم از آن در فضای مطبوعاتی، مسائل زیست محیط را مانند گذشته انعکاس بدهم، باعث شده‌است که اخیرا در فضای مجازی هم حضور کمتری داشته باشم

از فرزاد دولتشاهی--همنهاد

نظرات 27 + ارسال نظر
الیاس پهلوان یکشنبه 11 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 02:08 ب.ظ http://gerivan.mihanblog.com/

سلام
" گریوان " با عنوان نوع نگاهها به برف وباران ، به روز شد.

http://gerivan.blogfa.com/
http://gerivan.mihanblog.com///
http://gerivan.persianblog.ir/
http://www.gerivan.iranblog.com/

الیاس پهلوان چهارشنبه 14 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 04:16 ب.ظ http://gerivan.blogfa.com

سلام
" گریوان " بامطالبی درمورداولین همایش ملی پسته بروز شد.

حمدان چهارشنبه 14 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 11:49 ب.ظ

سعیدسعیدی شنبه 17 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 01:31 ب.ظ http://mountorsa.blogfa.com

نامه بنیاد میراث پاسارگاد به فستیوال مولانا در قونیه

انسان های بزرگ، آن ها که رفتارها و کردارها و آثارشان در زمینه ی مسایل فرهنگی و اجتماعی نتایجی به نفع فرهنگ یا زندگی انسان ها داشته است، حتی اگر در روستایی کوچک در گوشه ای از جهان به دنیا آمده باشند متعلق به بشریت و کل جهان اند، چرا که دهش های آن ها راه ها و رسم های نوینی را برای همه ی جهانیان بوجود آورده است.

روشنک پنج‌شنبه 22 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 02:04 ب.ظ http://zeitoon.blogfa.com

بهره گیری از راهنمائی ها و تجربیات گرانقدر شما باعث افتخار من است .
منتظر حظور سبزتان هستم ...

صبا یکشنبه 25 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 07:09 ب.ظ http://nsiem.blogfa.com/

سلام
کارت خیلی عالیه به وب من سربزن موفق وسرسبز باشی
بای

الیاس پهلوان سه‌شنبه 27 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 11:33 ق.ظ http://gerivan.mihanblog.com///

سلام
موفق باشید.

ژاله چهارشنبه 28 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 09:07 ب.ظ http://gorbeh-irani.persianblog.ir

ممنون دوست من از این مصاحبه خواندنی..
راستی یکنفر دیگر هم به اسم زیتون به جمع اضافه شده...

وجدانی (توسعه پایدار و جغرافیا ) شنبه 1 دی‌ماه سال 1386 ساعت 12:57 ب.ظ http://hr-vojdani.blogfa.com/

باسلام وخسته نباشید. فعالیت شما در خصوص حمایت ازحیوانات قابل تقدیر است و نیز تمامی کسانی که برای محیط زیست درهرجا و ازجمله درفضای مجازی کار می کنند. اما به گمانم تمام این فعالیتها به نحوی با موضوع توسعه ونگرش به موضوع توسعه پایدار درارتباط قرار می گیرد. به این نگرش های جداگانه - محیط زیست - حمایت از حیوانات - بیابان زدائی... باید در مجموعه تقسیم کار برای توسعه پایدارنگاه کرد زیرا این مسائل با مسائل بسیار زیاد دیگری درارتباط است. باید با تقسیم کارجلو رفت ولی با نگرش اندیشیده وهدفمند. به من سر بزنید . موفق باشید

ژاله یکشنبه 2 دی‌ماه سال 1386 ساعت 02:28 ب.ظ http://gorbeh-irani.persianblog.ir

با مطلبی در مورد تفاوت بین گیاه و حیوان به روزم.

محسن چهارشنبه 5 دی‌ماه سال 1386 ساعت 01:20 ب.ظ http://miankaleh.blogfa.com

سلام
مالب خوبی دارید به زودی شما را به لینکها اضافه میکنم.
پاینده باشید

الیاس پهلوان چهارشنبه 12 دی‌ماه سال 1386 ساعت 01:11 ب.ظ http://gerivan.mihanblog.com/

سلام
" گریوان " با عنوان " امام هادی (ع) وقفس شیرها " بروز شد.
http://gerivan.blogfa.com/
http://gerivan.mihanblog.com/
http://www.gerivan.iranblog.com/
http://gerivan.persianblog.ir/

الیاس پهلوان چهارشنبه 12 دی‌ماه سال 1386 ساعت 01:24 ب.ظ http://gerivan.mihanblog.com/

سلام
" گریوان " با عنوان " امام هادی (ع) وقفس شیرها " بروز شد.
http://gerivan.blogfa.com/
http://gerivan.mihanblog.com/
http://www.gerivan.iranblog.com/
http://gerivan.persianblog.ir/

الیاس پهلوان شنبه 15 دی‌ماه سال 1386 ساعت 08:21 ق.ظ http://gerivan.mihanblog.com///

سلام
ممنون از حضورشما.

احمدپور پنج‌شنبه 20 دی‌ماه سال 1386 ساعت 05:20 ب.ظ http://.http://sabzmiras.blogfa.com

سلام و درود بر شما
روز یکشنبه 23 دی
برای تالاب انزلی تصمیم گیری میشود
لطفا یاری فرمایید.
http://sabzmiras.blogfa.com

رامین جمعه 28 دی‌ماه سال 1386 ساعت 05:42 ب.ظ http://www.maghalename.blogfa.com

سلام دوست عزیز من رامین مدیر وبلاگ مقاله نامه هستم و اومدم از شما خواهش کنم که نویسنده ی وبلاگ ما بشین و مطالب زیباتونو در اختیار بازدیدی های من هم بگذارین با تشکر و احترام رامین

سیاوش دوشنبه 1 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 05:45 ب.ظ http://kabo0tar.blogfa.com/

سلام من سیاوش ۱۴ اهواز وب خوبی داری خسته نباشی اگه شد داخل وب من هم برو
http://kabo0tar.blogfa.com/

اکبری دوشنبه 15 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 08:30 ب.ظ http://kimiayesabz.blogfa.com

جالب بود اما چرا خیلی وقته این وبلاگ به روز نشده؟

اکبری پنج‌شنبه 18 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 02:13 ب.ظ http://kimiayesabz.blogfa.com

سلام با قسمت سوم رویای هوای پاک به حقیقت پیوست به روزیم

شرکت نرم افزاری بیگ روبو Big Robo چهارشنبه 24 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 10:47 ق.ظ http://blog.bigrobo.com

صاحب یک سایت و وبلاگ حرفه ای باشید

دوست عزیز سلام

به علت علاقه اکثر وبلاگ نویسان تخصصی ، به راه اندازی وبلاگی با نام اختصاصی خود و بدون اجبار در داشتن نام دامنه هایی مانند blogfa , persianblog و غیره ، همچنین داشتن ایمیل با پسوند سایت اختصاصی خود، شرکت Big Robo سرویس جدید" سایت در قالب وبلاگ " را ارائه نموده است.
برای دریافت اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه نمائید:
http://blog.bigrobo.com
همچنین شرکت بیگ روبو با شماره تلفن 77510844 (021 ) و آی دی bigrobo_online@yahoo.com درساعات اداری پاسخگوی سوالات شما عزیزان می باشد.

الهه موسوی چهارشنبه 1 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 10:46 ق.ظ http://peydapenhan1.persianblog.ir

پایدار باشید.

اکبری چهارشنبه 1 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 10:04 ب.ظ http://kimiayesabz.blogfa.com

فردا ماه می گیرد

کیمیای سبز در این باره به روز شد

Qasem پنج‌شنبه 2 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 10:51 ق.ظ http://greenparkkqst.blogfa.com

Salam ahmadzedeye Aziz, Zeytoone Sabz e Gerami,vaghean khaste nabashi. behet tabrik migam.omidvaramhamishe movaffagh bashi o bishtar ba ham hamkari dashte bashim. bazam be ma Sar Bezan.

Rasti lincket kardam. ta ba'd. . .

کامران شنبه 25 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 01:36 ب.ظ http://www.animalrights.blogfa.com

سلام.وبلاگ بسیار مفید شما از طرف یک دوستادر حیوانات لینک داده شد.ممنون میشم وبلاگ من رو هم به عنوان یک طرفدار حقوق حیوانات لینک کنید ممنون.

صالح کامیابی یکشنبه 4 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 12:49 ق.ظ http://biology4all.blogfa.com

جناب احمد زاده با سلام
ظاهرا این دیر اپ کردنها در وبلاگستان مسری شده !
منتظر پست های جدید شما هستم

وجدانی پنج‌شنبه 8 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 08:17 ق.ظ

باسلام و به امید فعالیت های هرچه بیشتر و بازهم مفید و مفیدتر شما در محیط وب در راه آزادی، عدالت ، صلح و حفظ محیط زیست و روشنگری و اعتلای دانش جغرافیا و امید سالی خوب و همراه موفقیت هرچه روزافزون تر برای شما و خانواده محترم هزاران تبریک و شادباش را در آستانه سال 1387 تقدیم شمامی کنم
ارادتمند - حمیدرضاوجدانی

بوی باران، بوی سبزه، بوی خاک
شاخه‌های شسته، باران خورده، پاک
آسمان آبی و ابر سپید
برگهای سبز بید
عطر نرگس، رقص باد
نغمه شوق پرستوهای شاد
خلوت گرم کبوترهای مست
نرم نرمک می رسد اینک بهار
خوش به حال روزگار
خوش به حال چشمه ‌ها و دشتها
خوش به حال دانه‌ها و سبزه‌ها
خوش به حال غنچه‌های نیمه‌باز
خوش به حال دختر میخک که می خندد به ناز
خوش به حال جام لبریز از شراب
خوش به حال آفتاب
ای دل من گرچه در این روزگار
جامه رنگین نمی‌ پوشی بکام
باده رنگین نمی ‌بینی به جام
نقل و سبزه در میان سفره نیست
جامت از آن می که می ‌باید تهی است
ای دریغ از تو اگر چون گل نرقصی با نسیم
ای دریغ از من اگر مستم نسازد آفتاب
ای دریغ از ما اگر کامی نگیریم از بهار
گر نکوبی شیشه غم را به سنگ
هفت رنگش می‌شود هفتاد رنگ «از : فریدون مشیری»

baharan سه‌شنبه 28 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 12:45 ب.ظ

سلام دوست عزیزم، من چند سالی است فعال محیط زیستم، خوشحالم افتخار آشنایی با شما و سایتتون رو دارم و بسیار ممنونم از زحماتی که میکشید، چند روزی است سایتی رو پیدا کردم که در لینک زیر در قسمت موضوع جرم، گروه " جرایم زیست محیطی " رو انتخاب کردم که جرم ها و مجازات محیط زیستی رو برام آورد، خودم که خیلی خوشم اومد گفتم بد نیست به شما هم پیشنهاد کنم یه سری به این سایت بزنید چون خیلی دسترسی به قوانین محیط زیست مشکله اگر خوشتون اومد به دوستامون هم معرفیش کنید،
http://iranmatikan.com/Criminal_Search.aspx
امیدوارم بکار بیاد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد