حمایت از حیوانات «محفلی برای تمامی انسانهای حقیقت طلب»

خداُخداُخدایاُاگر به کام من جهان نگردانی جهان بسوزانم ُجهان بگریانم منم که دردل زنامرادیها افسانه ها دارم

حمایت از حیوانات «محفلی برای تمامی انسانهای حقیقت طلب»

خداُخداُخدایاُاگر به کام من جهان نگردانی جهان بسوزانم ُجهان بگریانم منم که دردل زنامرادیها افسانه ها دارم

شکایت محیط ریست

مدیر کل محیط زیست استان هرمزگان از شناسایی کشتی عامل مرگ ۷۹ دلفین خلیج فارس خبر داد و گفت: محیط زیست از صاحبان این کشتی به مراجع قضایی شکایت کرد.
مهرداد کتال محسنی گفت: بر اساس گزارش ارسالی دلفین‌شناسان اتحادیه جهانی حفاظت از حیات وحش (IUCN) درباره علت مرگ دلفین‌های خلیج فارس علت مرگ ۷۹ دلفینی که سوم مهر به ساحل شرق جاسک آمده بودند «فعالیت‌های صیادی» عنوان شد که شکستگی پوزه، سر و برخی از علائم ظاهری و داخلی بدن نشانگر این موضوع بوده است.
وی در ادامه افزود: محیط زیست استان هرمزگان کشتی صیادی که عامل مرگ این ۷۹ دلفین بوده است را شناسایی کرده است و اسناد و مدارک لازم را در اختیار مراجع قضایی قرار داده است.
مدیر کل محیط زیست استان هرمزگان اظهار داشت: محیط زیست، موضوع مرگ دلفین‌ها را تا زمان رسیدن به نتیجه در مراجع قضایی پی‌گیری خواهد کرد.
امید صدیقی، مدیر کل دفتر اکوبیولوژی دریایی سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این‌باره گفت: صیادان در خلیج‌فارس همزمان با عملیات صیادی، دلفین‌ها را نیز همراه ماهی‌های دیگر شکار کرده و پس از خروج آن‌ها از آب و ایجاد لطمه دوباره آن‌ها را وارد دریا کرده‌اند که این موضوع باعث مرگ آن‌ها شده است.
وی در ادامه افزود: طبق این گزارش پراکندگی لاشه‌ها در طول ۱۳ کیلومتر از ساحل بوده است و تمام این ۷۹ دلفین، مرده و طی ۲۴ ساعت به ساحل آمده‌اند.
مدیر کل دفتر اکوبیولوژی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: علت مرگ ۷۲ دلفین دیگر که یک ماه پس از حادثه نخست رخ داد را نیز این کارشناسان بین‌المللی در گزارش خود، «‌عوامل طبیعی » اعلام کرده‌اند که در این گزارش هنوز عوامل طبیعی ناشناخته است و می‌تواند «شوک» یا «استرس» باشد که در نتیجه آن یکی از دلفین‌ها به سمت ساحل آمده و مابقی نیز به دنبال آن آمده‌اند یا یکی از آن‌ها برای شکار ماهی به سمت ساحل آمده و بقیه نیز آمده‌اند و در ساحل که شیب ملایمی دارد، گیر کرده‌اند.
صدیقی تصریح کرد: این کارشناسان بین‌المللی در گزارش خود آورده‌اند که برای روشن شدن علت مرگ دلفین‌های دسته دوم از دانشمندان دنیا کمک گرفته‌اند و این گزارش را برای آن‌ها نیز ارسال کرده‌اند.
وی گفت: آن‌چه در این گزارش حائز اهمیت است این است که علت مرگ دلفین‌های دسته اول و دوم کاملاً متفاوت اعلام شده است.
مدیر کل دفتر اکوبیولوژی دریایی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: این کارشناسان از سایر ارگان‌ها و سازمان‌های مرتبط با این موضوع غیر از سازمان حفاظت محیط زیست به علت عدم همکاری مناسب گله داشتند.
صدیقی درباره نتیجه بررسی آزمایشگاه‌های داخلی نیز گفت: هنوز هیچ گزارشی از سوی آن‌ها به سازمان محیط زیست ارائه نشده است.
وی از تشکیل کمیته ملی بررسی علت مرگ دلفین‌ها در روز گذشته نیز خبر داد و گفت: گزارش دلفین‌شناسان بین‌المللی در حال حاضر ترجمه شده است و در اختیار ریاست سازمان محیط زیست قرار گرفته شده است تا تصمیمات نهایی درباره این موضوع اتخاذ شود.
به گزارش فارس، سوم مهر امسال لاشه ۷۹ دلفین در آب‌های ساحلی خلیج فارس در شرق جاسک پیدا شد.
محمدباقر نبوی، معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در نخستین اظهارنظرهای خود پس از این اتفاق، عوامل آلاینده آب در خلیج فارس را علت مرگ دلفین‌ها اعلام کرد که برای روشن شدن علت قطعی مرگ، نمونه‌هایی از لاشه این دلفین‌ها را برای آنالیز به تهران انتقال داده و در اختیار آزمایشگاه‌های علوم پزشکی تهران و دامپزشکی قرار داد.
وزن متوسط این دلفین‌ها ۷۰ کیلوگرم و تمامی آن‌ها از گونه دلفین معمولی (Delphinus delphis) بوده‌اند و بنا بر اعلام دفتر مدیرکل محیط زیست استان هرمزگان بهای مطالبه ضرر و زیان ناشی از تلفات این دلفین‌ها نیز بالغ بر ۳ میلیارد و ۱۶۰ میلیون ریال برآورد شده است.
کم تر از یک ماه از کشف ۷۹ لاشه دلفین در سواحل جاسک نگذشته بود که لاشه ۷۲ دلفین دیگر در سواحل روستای چاه مبارک واقع در ۴۵ کیلومتری غرب جاسک مشاهده شد اما با این تفاوت که این بار تعدادی از این دلفین‌ها زنده به ساحل آمده بودند و به کمک بومی‌ها دوباره به آب انداخته شدند.
دوباره پیگیری‌ها آغاز شد و مسئولان محیط زیست وعده انتقال لاشه‌ها به تهران و بررسی آن‌ها توسط آزمایشگاه‌های دانشگاه و دامپزشکی را دادند.
در همین راستا سازمان محیط زیست ۵ آبان جلسه مشترکی را با حضور فاطمه واعظ جوادی، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و نمایندگانی از سازمان بنادر و کشتیرانی، شیلات، وزارت نفت و سازمان دامپزشکی برپا کرد و قرار شد کمیته تخصصی موضوع مرگ دلفین‌ها را پیگیری کند.
تأخیر در اعلام علت مرگ دلفین‌ها باعث شد بازار شایعات، داغ شود و هر مسئول و کارشناسی که مرتبط یا غیرمرتبط با موضوع دلفین‌ها بود دست به اظهار نظر بزند به طوری‌که عده‌ای آلودگی نفتی، برخی کشتی‌های صیادی و بعضی دیگر سونار (امواج ارسالی از زیردریایی‌ها و کشتی‌ها) را علت مرگ دلفین‌ها اعلام می‌کردند.
اوایل آذر بود که محیط زیست از کارشناسان اتحادیه جهانی حفاظت از حیات وحش (IUCN) برای بررسی و ریشه‌یابی علت مرگ دلفین‌ها در خلیج فارس دعوت به عمل آورد و یک تیم دلفین‌شناس وارد ایران شد و با سفر به جاسک و بررسی تمام زوایای پنهان این مسئله وعده اعلام نظر را دادند.
پروفسور آنتونیو فرناندز، متخصص بیماری‌ها و مرگ و میر پستانداران دریایی و دلفین‌ها و یکی از کارشناسان بین‌المللی IUCN علت مرگ دلفین‌ها را فعالیت‌های صیادی اعلام کرد اما مسئولان محیط زیست این اعلام نظر را غیررسمی اعلام کردند و اعلام علت مرگ را به دریافت گزارش نهایی از تیم دلفین‌شناس و آزمایشگاه‌های دامپزشکی و دانشگاه منوط کردند و امروز این گزارش به نتیجه رسیده است و علت مرگ دسته اول دلفین‌ها فعالیت‌های صیادی و دسته دوم فعالیت‌های طبیعی اعلام شده است.
در حال حاضر تمامی گونه‌های پستانداران دریایی در لیست عهدنامه گونه‌های مهاجر و عهدنامه CITES‌ قرار گرفته و در دسته‌بندی سازمان حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی IUCN به عنوان گونه‌های در معرض خطر انقراض معرفی شده‌اند.
بر اساس مجموعه قوانین و مقررات سازمان حفاظت محیط زیست نیز تمامی گونه‌های پستانداران دریایی به عنوان گونه‌های تحت حمایت سازمان حفاظت محیط زیست قلمداد شده و شکار، صید و هرگونه ضرر و زیان به آن‌ها پیگرد قانونی دارد.
از فصل سبز
نظرات 2 + ارسال نظر
امید یکشنبه 18 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 09:20 ب.ظ http://www.soskha.blogsky.com

سلام دوست عزیز!
وبلاگ بسیار خوبی داری!
میخواستم بینم میخوای با من تبادل لینک کنی؟من همین امروز وبلاگم رو ساختم بازدیدش به شما نمیرسه ولی به زودی بالا میره!
اگه خواستی منو لینک کن به اسم (بهترین دانلود ها) بعد به من نظر بده!
موفق باشی!

امین شنبه 16 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 01:19 ب.ظ http://www.webamoze.blogfa.com

سلام ممنون که به وبلاگ من سر زدی راستش من کمتر وبلاگی رو دیده بودم با این موضوع .به هر حال خیلی عالیه حتما ادامه بده.من شما رو تو وبلاگ خودم لینک کردم.بازم به ما سر بزن .خداحافظ

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد